Editors at Chilean TV channel resign over censorship of investigative report

Two editors from TV channel Canal 13 of Chile resigned, alleging censorship after they were told to stop working on a a controversial report about discrimination against domestic workers in the country, reported the news agency Emol and the Radio Universidad de Chile.

The decision to censor the program caused much criticism from the Chilean press. The channel's press office presented a letter directed to the station's board members, in which they declared their "strong opposition to the "censorship” of the program, reported the radio station Cooperativa.

In the letter, TV channel employees said the foundations of the news station were being violated, as the station's "investigative journalism is the main promise to our audience," according to the newspaper La Nación. The letter expressed solidarity with the two former editors, Patricio Ovando and Pilar Rodríguez, reported the newspaper La Tercera.

The National Council of the Journalists Association of Chile also released a public statement criticizing Canal 13's decision to not release the second part of the controversial report. Ironically, the private channel's board director, René Cortázar, stated in an interview with the magazine Qué Pasa in March, that the station is privileging investigative journalism, reported El Mostrador.